Probleme orheiene ale anului curent – interviu realizat cu consilierul raional Orhei, Ion Frunze

0
1124

– Domnule Frunze,  sunteți cel mai cu experiență consilier din actuala componență a CR Orhei, ce părere aveți despre bugetul CR Orhei pentru 2022?

– Vă mulțumesc mult de apreciere, dar și ocazia de a comunica cu cetățenii raionului Orhei, inclusiv, prin intermediul ziarului Dumneavoastră. Da, într-adevăr, am suficientă experiență în calitate de consilier raional și nu numai, la fel țin să vă comunic că de fiecare dată bugetul Consiliului Raional Orhei este unul echilibrat și logic gândit, or, altfel nu poate fi vorba când este pus în discuție componenta financiară a unui raion.

– De data aceasta au fost organizate dezbateri publice, ați fost printre cei mai activi, ați izbutit să convingeți colegii să vă susțină?

– Aici vreau să vă informez că, oricare proiect de decizie al Consiliului Raional este sau, cel puțin, trebuie să fie supus dezbaterilor publice. Da, acum, ca și de fiecare data, am venit cu anumite propuneri, care, din practica care o am, tind pentru îmbunătățirea lucrurilor. De această data, am propus ca suma de peste 15 mln lei, predestinată pentru reparația și întreținerea drumurilor raionale pentru anul 2022, să fie repartizată conform Planului de dezvoltare al raionului și anume 2/3 din acestea să fie puse în discuție, chiar la acea ședință, or, în raionul Orhei sunt suficiente drumuri care necesită reparație capitală, precum și acoperirea acestora cu asfalto-beton, iar votul și direcționarea banilor repartizați la timp ar permite economisirea timpului pentru demararea procedurii de achiziții publice, respectiv potențialul agent economic ar putea începe lucrările în varianta bună, în cel puțin luna martie! După mine este o idee bună, dar, cu regret, o bună parte din consilieri încă nu-și înțeleg rostul în cadrul Consiliului raional.

Într-o altă ordine de idei, a fost propunerea de majorare a bugetului la capitolul consumului agentului energetic, adică pentru luna noiembrie – decembrie anul curent, dar și pentru anul următor plățile vor fi diferite față de anul 2019-2020, motivul fiind majorarea prețurilor la gazele naturale.

Și, la fel straniu, dar la propunerea privind reducerea cheltuielilor cu cel puțin 500 mii lei pentru aparatul președintelui și repartizarea acestora pentru dezvoltarea în localitățile rurale a centrelor de tineret și copii, sau alte activități extra curriculare, precum cercuri/cluburi pe interese, muzică, dansuri, tineri tehnicieni ș.a. la fel nu a fost susținută, ba chiar nici nu a fost pusă în discuție.

Un alt subiect care a stârnit nedumeriri a fost majorarea parcursului de kilometraj la automobilele de serviciu al președintelui raionului, vicepreședinților, dar și direcțiilor generale din cadrul Consiliului Raional și anume la președinte limita stabilită a fost de 60000 km/an, iar la vicepreședinți și șefii de direcție generale educație, finanțe, asistență socială de numai 25000 km/an. Dacă e să luăm în calcul direcțiile generale, dar și vicepreședinții – ar fi ok de stabilit un parcurs de până la 40000 km/an, și nu 25000 km/an cum e acum, sunt de acord, majorarea parcursului atrage după sine și alte cheltuieli, dar parcursul tuturor vehiculelor poate fi ușor verificate prin sisteme GPS de monitorizare a transportului, cum a fost inițiat în perioada guvernării precedente, dar la momentul actual, această inițiativă nu este binevenită de actuala conducere.

– Avem o decizie a CR Orhei din decembrie 2018. De nu a mai efectua reparație în variantă albă a drumurilor în raionul Orhei, fiindcă această reparație nu-i decât până la prima ploaie. Adică spălare de bani, se ține cont de această majoritatea a consilierilor, reprezentantă de Partidul Șor?

– Da, sunt de acord cu dvs, acea Decizie nu a fost abrogată, dar, cu regret, sunt localități care se bucură măcar de construcția/reparația în variantă albă a acestora. Dar aici eu văd o altă problemă, și anume – nu văd conlucrarea între primari și consiliu, foarte rar aceștia solicită resurse financiare de la consiliu (mă refer de sine stătător), dar și mai rar este aportul localității în demararea unor proiecte sau măcar în elaborarea unor inițiative, decât dacă e să menționezi iluminarea localităților care nu tot timpul este la inițiativa primarilor.

– În raionul Orhei au devenit active camerele video pe trasee. Mai înainte veniturile de la amenzi erau programate și în bugetul CR Orhei, care-i situația la moment?

– Într-adevăr, am văzut și eu pe traseele naționale camere-radar, dar, din câte cunosc, acestea urmează a fi lansate, respectiv consider că, ca și anii trecuți, o parte a amenzilor vor fi valorificate de către autoritățile publice locale. Deși, în viziunea mea, camerele-radar ar trebui să aibă ca scop prevenirea accidentelor rutiere, cauzate de viteza excesivă și nu majorarea veniturilor la buget în urma amenzilor stabilite.

– În 2020, Consiliul Raional Orhei a repartizat circa 2 milioane de lei pentru reconstrucția podurilor spre Slobozia- Doamnei. Cunoașteți ceva despre soarta lor?

– Vreau să cred că autoritățile orașului, cu bună credință, au cheltuit banii exclusiv conform destinației, mai mult ca atât chiar vor veni și cu un demers/raport în adresa Consiliului privind valorificarea acestor 2 mln de lei în perioada ce urmează și, desigur, că vom face public acel raport, deoarece locuitorii oricărei localități trebuie să fie interesați de modul cum se formează şi cum se execută bugetul public, dat fiind faptul că, anume ei sunt cei care participă la acumularea mijloacelor financiare în buget prin achitarea impozitelor şi taxelor.

– Care-i situația cu reparația drumului Vâșcăuți – Orhei, unde, pe parcursul anului precedent, ați fost implicat personal?

– Vis -à- vis de aceasta, țin să vă informez, cum am menționat și mai sus, că din suma alocată pentru reparația/construcția drumurilor de 15 mln lei, era corect dacă o parte ar fi fost repartizată pentru acest drum anume acum, la aprobarea bugetului, ceea ce genera urgentarea procedurii de achiziții, dat fiind faptul că aceasta este o procedură anevoioasă.

– Din discuțiile cu președintele raionului, Dinu Țurcanu, am aflat că „se coace” un itinerar turistic Soroca-Orheiul Vechi. E real așa ceva?

– Iată acest drum, Susleni – Vîșcăuți ar fi un pas important în dezvoltarea infrastructurii naționale, or, legătura între raioanele Orhei cu raioanele Criuleni/Dubăsari ar arăta deschiderea conducerii raionului anume prin promovarea și dezvoltarea infrastructurii localităților . Dar să mergem de la Orheiul-Vechi la Soroca pe ”itinerarul turistic” despre care ați menționat, cred că este puțin exagerat, ca și de altfel alte idei, precum reanimarea/crearea Colhozului ”Jora de Mijloc”, vreau să vă întreb și eu, care e soarta acestuia, mai știe cineva?

– Ca ziarist și nu numai, am participat, practic, la toate ședințele CR Orhei din trecut, însă la cele din actuala legislatură simt un dezgust. Ce-i cu mașinăria aceasta de vot a partidului Șor, care marginalizează orice propunere constructivă a altor consilieri?

– Și aici sunt de acord cu dvs, calitatea de consilier se dobîndește pe baza votului universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Și funcționează într-un serviciu public de interes local ce acoperă serviciile locale în limita mijloacelor financiare de care dispune Consiliu cu respectarea prevederilor legale în domeniile respective.

Cetățenii, locuitori ai raionului își doresc ca bugetul consiliului și primăriilor să sporească fără aportul lor financiar, prin obținerea de fonduri de la nivelurile naționale sau internaționale. Cei mai siguri de recoltarea unor astfel de fonduri sunt Primarii și Președinții de raion. Astfel, primarii şi viceprimarii trebuie să fie conștienți de faptul că,  un management centrat pe de o parte pe urmărirea respectării legilor de către agenții economici, iar pe de altă parte pe dezvoltarea relațiilor cu instituțiile publice, va duce la o dezvoltare rapidă a localităților lor.

Bunul renume al primarilor se datorează în mare măsură vizibilității lor în spațiul public local în ultimii ani ca oameni interesați de buna gospodărire a treburilor comunitare şi nu ca simpli cetățeni.

Mașinăria, despre care ați menționat, a fost generată datorită voinței cetățenilor și noi, ceilalți o respectăm, dar aprecierile de rigoare vor fi date din nou de către cetățeni și, aici vin și cu o provocare în adresa Dumneavoastră ca ziarist, organizați mese rotunde, cu diferite teme de dezbateri și invitați consilierii, inclusiv pe teme înguste de discuții, alături de primari, acestea pot fi organizate foarte ușor pe diferite platforme on-line, la care pot participa și cetățenii, de maxim 30-40 min.

La fel vreau să cred că în cazul unei eventuale reforme administrativ-teritoriale cetățenii vor chibzui mai cu atenție în alegerea ”delegaților” pentru a-i reprezenta, la orice nivel.

– Inacceptabil e și faptul că alocațiile bugetare sunt transformate în alocațiile partidului Șor, nu vă simțiți umilit?

– Cum am mai spus-o și altă dată, aceasta a fost alegerea cetățenilor, pe care eu o respect. Dar, recunosc, nu sunt de acord când toate evenimentele din raion, organizate pe bani publici, devin evenimente corporative, de partid.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.