„Șantajat și presat, am pierdut întreprinderea…”
Sunt afirmațiile lui Ion Lozovan, administrator al SRL „Vitlozval Grup” printr-o nouă plângere adresată procuraturii Orhei. După cum avea să ne relateze susnumitul, în anii 2015-2016 a fost supus unui atac raider, din ce considerente i-au fost distruse afacerile și activitatea economică. Iar istoria a început încă în anul 2000.
– În R. Moldova s-a declanșat o procedură ilegală de reutilare a rutierilor marfare în autobuze. Deoarece devamarea unui vehicul pentru transportul de mărfuri era cu circa 3000 de euro mai scumpă, se efectua clandestin reutilarea rutierelor cu grave încălcări tehnologice și de securitate rutieră.
S-a dezvoltat o rețea ampla de corupție („mafia rutierilor”) cu implicarea Ministerului Transporturilor, ANTA, MPFO și altor organe rutiere și de frontiera, inclusiv a celor de la secțiile de înmatriculare a transportului. Adică, nu era achitată statului taxa (impozit) de 3000 de euro pentru devamare, iar mașinile, fiind legalizate clandestin, nimereau la intrare în țară în corespundere cu cerințele transportului de pasageri.
Pe acele timpuri (2000-2016) administram parcul de autobuze SA „C.A. 2811” și având o decizie a adunării a acționarilor de a moderniza parcul de autobuze, am contractat importul a 20 de microbuze, însă procedura de „reutilizare” ne-am decis sa o efectuăm legal, conform proiectului tehnic a uzinei producătoare. Am creat condițiile de asamblare a salonului necesare, obținând și o primă autorizație de activitate în domeniu din R. Moldova. Reutilarea microbuzelor cu puterile proprii și asumarea rolului de lider a avut un efect economic substanțial asupra întreprinderii. „S-a reclamat si aflat despre aceasta în republică, s-au format comenzi stabile, deoarece investiția pentru reutilare ajungea la mai mult de o mie de euro, inclusiv TVA – mulți dușmani cărora le-am stricat business-ul ilegal, care de mult timp îi aducea bani grei (Vasile Botnari, Oleg Alexa, Vlad Plahotniuc, MT, SEET, MAI, Procuratura, CNA s.a.).
Se vede că aceasta nu le-a fost pe placul celora care au început să piardă avantajele schemei corupte, ce le aducea în buzunar milioane de lei. Personal, am început să fiu șantajat, presat, dar mai întâi m-am ales cu amenințări, cerându-mi 50% din Capital Social și câte 500 euro pentru fiecare unitate produsă în favoarea lui Botnari Vasile, ex-ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor și director SIS pe timpul guvernării PDM și Alexa Oleg, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto. Dacă nu – voi face închisoare, îmi vor deschide dosare penale pentru „Escrocherie” (art. 190, al. 5 CP).
Ce au promis raiderii a executat CNA
Ion Lozovan a avut câteva întâlniri cu persoane din anturajul lui Vlad Plahotniuc și Veaceslav Platon și dacă la început a avut dubii referitor la destinatarii taxei de 500 de euro. Apariția acestora în procesul de „negocieri” i-au respins suspiciunile. Toate discuțiile purtate se axau pe o singură condiție. Ca centrul de reutilare a microbuzelor să rămână sub controlul lor. Desigur că antreprenorul la început nu prea și-a dat seama de pericolul care-l paște. A ripostat orice înțelegere cu reprezentanții lumii interlope și ai răchetului moldav. Cu atât mai mult că business-ul îi era legal, autorizat. După eșuarea tratativelor pașnice a început o campanie de amenințări verbale și șantaj, ce nu s-a dovedit a fi vorbe goale.
Către organele centrale de drept din republică, organizat parveneau denunțuri, precum că Ion Lozovan ar fi fost implicat în acțiuni frauduloase a veniturilor întreprinderii. Ca până la urmă să fie anunțat de CNA că instituția a emis o ordonanță de începere a urmăririi penale pe articolul 190/5 Cod Penal (Escrocherie), ce prevedea privațiune de libertate de la 8 la 15 ani, după cum fusese șantajat inițial.
„M-au acuzat că în cadrul construcției secției de reutilare a microbuzelor aș fi estorcat de la un partener din Germania o sumă impunătoare de bani. În câteva luni, procurorii ne-au mai intentat încă 2 dosare penale”, specifică Ion Lozovan. „Raiderii au pornit un tăvăluc greu asupra societății de acțiuni. Când s-au implicat și responsabili cu epoleți, am ajuns la situația că nu avem la cine apela după ajutor.”
N-a cedat de bunăvoie, a făcut-o de nevoie
Desigur că în cazul dat, Ion Lozovan, putea fi și reținut până ce procurorii de la Procuratura Anticorupție aveau să finalizeze anchetele. Dar nu era aceasta în interesul celor care au stat în umbra dosarelor penale.
În câteva luni de zile Lozovan a suportat mai multe crize psihologice, 2 accidente cerebral vasculare, conștientizând că până nu va găsi limbă comună cu cei pe care i-a „supărat”, nu va avea viață liniștită. Erau patru inși care provocase conflictul cu secția de reutilare a microbuzelor – Vasile Botnari, Oleg Alexa, Valentin Vizant (acesta e figurant din 2022 într-un dosar de spălare a banilor și e nănașul de cununie a lui Sergiu Sîrbu) și Dimitri Colev.
În una din zile, Dimitri Colev, căpetenia lor, i-a zis cu un ton amabil și prietenos că îl poate ajuta să nu stea la închisoare și să stopeze alte cauze penale. Condiția era următoarea: să-i fie transmis fără plată pachetul de control de acțiuni al S.A. „C.A.-2811”. Cu dreptul de-al răscumpăra după 7 ani de zile, dar nu mai mult. Iar în această perioadă, Ion lozovan cu proprietarii, urma să primească de la „C.A.-2811” câte 78 500 lei și 1575 dolari lunar, începând cu 01 august 2016.
Impus sa accepte, șantajul fusese pregătit cu abuz de încredere, prin dol, cu inducere în eroare și înșelăciune de proporții, cu un scop clar – delapidarea averii străine.
„Tranzacția a avut loc”. Pe de o parte „Finance Leasing Company” SRL și OCN „Agrodinamic” SRL reprezentate de Colev Dimitri, Dzundzeac Eugen, Ovcear Denis și Bugzan Vitalii.
De cealaltă parte „C.A.-2811”, „Orșacar” SRL și „Autotest” SRL în persoana lui Lozovan Ion și alții din grupul Codru. Valoarea totală a tranzacției nu corespundea nici departe prețului real de 9 milioane de lei, fiind de doar 718489,98 lei (de fapt, costul unui singur autobuz din parc) dar nici aceasta suma nu a fost achitată.
– Prea târziu am constatat, că adevăratul scop al grupării criminale Colev a fost preluarea averii proprietarilor și afacerilor dezvoltate de ei. În timp, au fost înstrăinate activele, lichidate două firme fiice rentabile ale S.A. „CA-2811” – „Autotest” SRL și „Orșacor” SRL, ce aduceau un venit anual de peste 15 milioane de lei. Au falimentat si S.A. „C.A.-2830” si „Orsolgaz” S.R.L. Cum au fost vândute activele și unde-s banii nu cunoaște nimeni. Cu toate că conform garanțiilor contractuale grupul Colev avea obligația de a păstra toată activitatea și proteja toate activele. Conform estimărilor lui Ion Lozovan, Colev și compania a prejudiciat S.A.„C.A.-2811” și grupul “Codru” cu cel puțin peste 50 milioane de lei, fiind vorba de escrocherie în proporții deosebit de mari și deschisă a proprietarilor, despre ce și-au dat bine seama, peste câțiva ani, după semnarea contractului.
Cum e să cauți dreptate pe la procurori din vechiul sistem
La începutul anului 2019, Ion Lozovan depune o plângere la CNA contra acțiunilor ilicite ale reprezentanților SRL „Finance Leasing Company”, SRL „Agrodinamic”, respectiv Dimitri Colev și Dzundzeac Eugen, care prin escrocherie au sustras pachetul de control de 67,42% din acțiunile S.A. „C.A.-2811”. Cei de la CNA, fără a înștiința petiționarul au expediat solicitarea către procuratura Orhei, procurorul Vladislav Boșcăneanu. În luna septembrie s-a constatat că la 30 mai 2019 acesta a emis o ordonanță de neîncepere a urmăririi penale în temeiul plangerii. A urmat o altă plângere, de astă dată către procurorul general interimar, Dumitru Robu, spre a anula ordonanța de refuz. La 30 decembrie de către adjunctul procurorului șef al Procuraturii Orhei, Lilian Carpaci, în rezultatul reexaminării cauzei a emis o nouă ordonanță de refuz. La 2 martie 2022 judecătorul de instrucție al Judecătoriei Orhei, Veaceslav Caragia, după adresare, emite si el o încheiere prin care dispune respingerea plângerii privind anularea ordonanțelor respective ale procurorilor Boscanean și Corpaci.
– Procurorii din vechiul sistem privesc la atacurile raider ca o obișnuință a lumii interlope, care până nu demult a condus Moldova. Și-a făcut legea, afirmă Ion Lozovan. O constatare tristă, dar realistă pentru respectivele statului de drept.
Mulți admiră curajul și voința lui de-a se răzbuna pe grupul de raideri, având în biografia sa luptele de la Coșnița din 1992, serviciul militar într-o unitate militară de elită de aeropurtate. La 2 martie 2022 mai depune un recurs la Curtea de Apel Chișinău împotriva încheierii judecătorești de la Orhei. La 26 mai instanța a admis rejudecarea cauzei, declarând nule ordonanțele procurorilor Vladislav Boșcănean și Lilian Corpaci. Actualmente dosarul e pe masa magistraților de la Orhei. La judecătoria Hîncești, sediul Ialoveni mai este un dosar civil pe cauza economica de 4 ani deja.
În prealabil, la 28 noiembrie 2019 prin decizia Colegiului Civil, comercial și de contencios administrativ al Curții de Apel Chișinău a fost aplicat sechestru asupra tuturor valorilor mobiliare – 70857 de acțiuni ordinare nominative ale S.A. „C.A. – 2811” aflate în proprietatea „Finance Leasing Company” SRL și „Agrodinamic” SRL. Numai că chiar a doua zi cei din firmele sus-numite au început gajarea terenurilor și imobilelor S.A. „C.A.-2811”. Aceste încălcări au fost un semnal de alarmă că se urmărește falimentarea și distrugerea întreprinderii cu lichidare ulterioară.
Ultima adresare către procuratură a fost la 10 iulie curent
După cum a relatat Ion Lozovan, dreptul la proprietate e unul sfânt, protejat de Constitutie si Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului. „Suntem convinși că în condițiile expirării valabilității contractului semnat la 29 iulie 2016 și o apreciere obiectivă din partea judecătorilor a acțiunilor de raider din partea grupului din Găgăuzia vom reîntoarce întreprinderea. Dar sunt de acum indicii financiare că presupusul grup criminal acumulează la S.A. „C.A.-2811”, o datorie enormă de circa 22 milioane de lei, prin fraudă și manipulări ilegale contabile spre a pune întreprinderea sub un eventual faliment în cazul transmiterii ex-proprietarilor. Iar elucidarea fraudelor comise sfanta e o obligațiune a Procuraturii.”
Președintele actual Colev Dimitri al S.A. „C.A.-2811” – figurant în alte acțiuni suspecte bănești
Dimitri Colev figurează în renumitul „dosar al licitațiilor trucate” alături de Tudor Ceaicovschi, conform investigației, a prejudiciat statul cu milioane de lei. Ziariștii de la Rise Moldova indică fapte interesante despre delapidările administratorului firmei „Finance Leasing Company” SRL. În 2012 Colev a mai deținut și funcția de director general la S.A. „Moldova Agroinbank”, dar, în același an, s-a concediat și a dat în judecată instituția pentru care lucrase și a solicitat încasarea unei prime-restanță în valoare de 990000 lei, 39 000 euro și 62 de dolari. Acesta și-a motivat cererea, făcând referire la contractul de muncă, care prevedea o primă specială în mărime de 0,25% din resursele financiare atrase. Procesul s-a încheiat cu împăcarea părților. „Finance Leasing Company” SRL a jucat un rol important ca complice a spălării banilor în cazul licitațiilor trucate.
Cu Dimitri Colev am discutat doar telefonic, având viză de reședință la Comrat. Aflând despre ce e vorba, s-a plâns că S.A. „C.A.-2811” se află într-o situație financiară dezastruoasă, după pandemie, majorarea prețurilor la carburanți… Mi-a spus că și Ion Lozovan e datornic, dar nu a explicat motivul. Rugat să comenteze de ce nu execută obligațiunile contractuale de-a restitui întreprinderea vechilor posesori ai S.A. „C.A.-2811”, înțelegerea economică, expirând la 29 iulie 2023, Colev a explicat că dosarul e în judecată și, cum va hotărî legea, așa va fi. „Iar Lozovan ar trebui să-și vadă de dosarele sale penale și nu să împiedice activitatea întreprinderii”, (dosarele penale să-l țină sub tăcere pe ultimul).
Ion Lozovan, crede și e convins că cei de la „Finance Leasing Company” SRL posibil că mai au niște „pile” prin sistemul de justiție, dubii fiind față de vicepreședintele Curții de Apel Comrat, Sergiu Colev, dar și judecătoarea Curții de Apel Chișinău, Marina Anton.
Gestionar de firme cu capital de milioane
Actualul administrator al S.A. „C.A.-2811” și partener de afaceri al lui Dimitri Colev, Serghei Arzumanean, e fondator a mai multor întreprinderi din republică, inclusiv de transport „Coloana auto plus” SRL, „Transenerg Pus” SRL, „Progreenergy Plus” SRL, la care, deasemenea, fiind și administrator. După cum ne convingem, în afară de transportul de pasageri, e preocupat și de cel al energiei electrice. Dar în afară de acestea mai patronează încă un șir de societăți afiliate ca beneficiar efectiv. În anul 2020 a devenit directorul companiei aeriene „Air Basarabia”, dar n-a obținut certificatul de Operator Aerian.
Cu alte cuvinte, pare a fi un agent economic de forță în R. Moldova. La „C.A.-2811” nu l-am putut găsi, în genere, mi s-a spus că vine rar pe aici. Am încercat să-l contactez telefonic, dar zădarnic, posibil fiind preîntâmpinat de patronul Dimitri Colev.
Pe teritoriul parcului auto stau parcate mai multe autobuze, ce în 2016 erau în stare bună funcțională și asigurau deservirea regulata a rutelor de călători. La moment, se transformă în mormane de fier vechi.
– Dispun de informație că circa vreo 20 de microbuze mai bune au fost transferate de Arzumanean de la S.A.„CA-2811” la întreprinderea sa „Coloana auto plus” SRL. Cele neexploatate se vede că ne vor fi restituite ca mijloace fixe la prețul lor inițial în cazul câștigului nostru în judecată, a precizat Ion Lozovan. A mai concretizat că 4 reprezentanți ai grupului Lozovan, implicați în administrarea S.A.”CA-2811” nu mai sunt în viață, inclusiv vechiul director al parcului auto, Mircea Bunici. Suferințele, nervozitatea, lipsurile si stresurile i-au doborât.
Dosar penal din 2018, ce așteaptă să se limpezească situația cu adevărații stăpâni ai business-ulu tenebru în R. Moldova
Cel cu „Escrocherie”, intentat de Centrul Național Anticorupție pe art., 190, al 5 care vine încă din anii 2014-2016 și expediat la Judecătoria Orhei cu doi ani mai târziu, se prăfuiește astăzi în instanță.
– E trimis la noi de la CNA, dar e cam încurcat, figurează multe persoane, când vin, când nu și din această cauză încă nu-i pronunțată hotărârea, îmi explică procurorul pe caz, Svetlana Dodon.
Aceasta e soarta unui dosar obișnuit din sutele care se prăfuiesc prin instanțe cu iz de „fabricare la comandă”. Judecătorii sunt obligați să ia o decizie, dar le vine de sus. Această idee mi-a expus-o Ion Lozovan, afirmând că rarele ședințe de judecată au devenit un fel de „circ”. „În dosarul care a fost fabricat, denunțătorul a refuzat să participe, nesusținând dispozițiile inițiale, alți „martori” însă spun că nu sunt vinovat cu nimic.” Finalitatea dosarelor de prin judecăți, crede că depinde, într-o mare măsură, de eficacitatea implementării reformei în justiție. A obosit enorm. S-a îmbolnăvit grav.
În ultimii 4 ani a avut circa 88 ședințe de judecată, dosarele i-au distrus sănătatea. Speră că toate necazurile i se vor sfârși în curând, aici, în R. Moldova, fără a mai ajunge pe la CEDO. Cu toate că e conștient că actuala guvernare a statului a răscolit un cuib de viespi din rândul procurorilor și judecătorilor. Vechile scheme de corupție le-au afectat profesionalismul multora, din aceste considerente curățarea sistemului trebuie infaptuită cât mai rapid. Oamenii nevinovați încă suferă din urma crimelor și corupției sistemice.