Transportul public din orașul Orhei, este catastrofal. Cel puţin aşa reiese din părerile exprimate pe rețelele de socializare.
Probleme cu care se întîlnesc orheienii au fost menționate și de Consilierul Independet Sergiu Aga într-o Interpelare către Primarul orașului printre care:
1. Nu este respectat graficul de circulație. Microbuzele au întârzieri de zeci de minute;
2. În orele de vârf microbuzele sunt supraaglomerate. În unele stații microbuzele nu staționează și implicit călătorii nu reușesc să se urce în ele. Se raportează prezența a peste 50 de pasageri în microbuze cu 21 de locuri. Ar fi de adăugat aici și faptul că aceste unități de transport pentru care se plătește anual rata de leasing de mai bine de jumătate de milion, au locuri destinate pasagerilor lipsite de un elementar confort și nu au nicio facilitate pentru oamenii invalizi sau mame cu copii. Adăugând problema COVID la această situație, ne vom da seama că oamenii sunt supuși unui tratament aproape inuman;
3. Microbuzele destinate exclusiv copiilor nu vin deloc de la începutul anului școlar 2020-2021. Mai înainte, orarul lor era neclar pentru populație, mai cu seamă pentru că de multe ori se raporta faptul că acestea erau stricate;
4. Nu se dau bilete. În aceste condiții este neclară situația în baza cărui fapt se raportează de către ÎM „Orhei-Transport” cheltuielile ratate în urma gratuității oferite populației;
5. În stațiile terminus, foarte mulți locuitori ai altor localități se urcă în microbuse beneficiind și ei de gratuitate. Asemenea situații sunt tratate populist de către Domniile Voastre ca și Autoritate Executivă și fracțiunea majoritară partiinică, creând impresia tuturor că LA ORHEI TOATE-S GRATIS!!! Dar, în fapt, atât populația nerezidentă, sau mașinile ce supraaglomerează străzile orașului, cât și miile de turiști ce beneficiază de distracție GRATUITĂ la Orheiland sunt achitați de către ORHEIENI, prin impozite, salariile angajaților SCL, salvamarii, Garda Populară, electricitatea, apa, etc. În această conjunctură „GRATUITUL” devine o adevărată povară pentru locuitorii municipiului Orhei;
6. S-au alocat în acest an foarte mulți bani pentru construcția și amenajarea stațiilor de microbuz peste jumătate de milion, oferindu-se asemenea contracte de achiziție și anul trecut, însă, cu regret nu s-a făcut măcar un WC la aceste stații, astfel că șoferii de multe ori sunt nevoiți să înfrunte oprobiul celor din transport atunci când caută intimitatea spre a-și satisface necesitățile fiziologice.
Pe data de 22 septembrie Administrația IM Orhei-Transport a venit cu o reacție:
“Administrația IM Orhei-Transport informează locuitorii că întreruperile tehnice cu transportul public sunt cauzate din lipsa șoferilor și, prin urmare, toate transporturile în totalitate nu pot ieși din linie.
Administrația ÎM Orhei-Transport își cere scuze și invită pentru munca
șoferilor cu categoria D. Administrația IM Orhei-Transport depune toate eforturile pentru a autoriza problema în cel mai scurt timp posibil.“
Reamintim ca transportul pasagerilor la Orhei este gratuit între orele 6:00-9:00 și 17:00-19:00.
Conform datelor Biroului Național de Statistică, ÎM Orhei-Transport în 2020 a înregistrat pierderi de 3,3 milioane lei. La moment Orhei-Transport are datorii către diferite tipuri de buget de cca 66 mii lei.