O situaţie interesantă se creează în jurul problemei parcărilor în Orhei.Profitând că Primăria Orhei așa și n-a găsit o soluție viabilă spre a asigura parcarea mijloacelor de transport în centrul orașului, dar nici n-a retras cele două semne de „Parcare interzisă” de la intersecțiile străzilor V. Lupu- M. Eminescu și V. Lupu-P. Neamț de aceasta au început să profite polițiștii.
Aceștia și-au organizat o parcare autorizată a lor, și sistematic „fură” mijloacele de transport parcate neregulamentar. În opinia noastră, automobilele pot fi evacuate doar în cazuri extreme. În realitate, este o încălcare a Constituţiei, cînd proprietatea privată este sechestrată fără aviz. Pentru evacuarea mijlocului de transport până la parcarea lor se încasează circa 790 lei, iar dacă procedura de restituire a automobilului durează, suma poate ajunge la mii de lei. Plus la aceasta polițistul responsabil îți întocmește și un proces-verbal cu o amendă nu mai puțin de 750 lei.
Apare întrebarea, bine cei 750 lei completează bugetului autorităților locale, dar cei 790 lei?
Se creează impresia că autorităţile locale nu atît vor să rezolve problema parcărilor, cît se gîndesc cum să ocupe un loc călduţ într-o afacere profitabilă. Constituţia RM garantează paza proprietăţii private. Cu alte cuvinte, cei care vor evacua automobilele, nu au acest drept. Totodată, acest domeniu de activitate trebuie să fie foarte transparent. De exemplu, nu este clar după ce criterii într-adevăr serioase a fost selectată organizaţia, care se ocupă de evacuarea şi depozitarea unităţilor de transport? Este valabilă asigurarea automobilelor reţinute şi evacuate în cazul deteriorării sau furtului lor? Cum sunt calculate tarifele pentru evacuarea şi depozitarea automobilului? Cine şi în ce termen este obligat să anunţe proprietarul că maşina lui nu este furată? La aceste întrebări, dar şi la altele, nu avem, deocamdată, răspunsuri.
Totodată, nu este obligatoriu ca automobilul să fie dus la parcare. Dacă este un loc în apropiere, atunci acesta poate fi doar mutat. Apropo, aşa se procedează, de exemplu, în Germania.
Şi în ultimul rînd. Serviciul de evacuare trebuie să aparţină sau statului, sau municipialităţii. Iar scopul acesteia nu trebuie să fie cîştigarea banilor, ci curăţarea străzilor de maşinile care blochează circulaţia. Iar dacă vor fi efectuate nişte acţiuni elementare de menţinere a ordinii, atunci numărul acestora nu va fi atît de mare. Deocamdată însă iniţiativa Autorităților privind evacuarea maşinilor arată mai mult ca o pregătire a terenului pentru propria afacere.
Buna, nu pot intelege cum pot fi evacuate mijloacele de transport fara o preintimpinare ca semn de evacuare in caz de oprire interzisa?