Când în 2019 orheienii au aflat că dimineața și seara c-or avea posibilitate să dispună de transport gratuit, a fost lansat și mitul: „Șor e Mesia. E hoț, fură, dar ne dă și nouă”. Puțini au înțeles atunci că gratuitul nu-i decât o amăgeală electorală. Partidul Șor, câștigând, evident, alegerile locale în oraș și raion. Această poveste frumoasă la gura sobei a durat până în anul curent, când transportul orășenesc a fost paralizat în rezultatul restanțelor la salariu și concedierii aproape în masă a conducătorilor auto. Doar vreo 6 microbuze din cele aproape 40 au devenit funcționale. Aglomerație la stațiile auto, încălcarea graficului de circulație, concedierile șefilor, nervozitate, primăria „bombardată” cu plângeri, chiar și din partea susținătorilor partidului Șor. Au apărut mai multe articole critice în mass-media, pe care primarul Pavel Verejanu le-a calificat ca nefondate. În loc ca situația să fie discutată la o ședință a consiliului municipal de rând cu raportul managerului întreprinderii municipale „Orhei – Transport”.
Situația dată și plângerile orheienilor au impus-o pe deputata în Parlamentul R. Moldova. Mariana Cușnir să facă câteva interpelări către organele de resort.
Managerului I.M „Orhei – Transport” Andrei Bostan i-a răspuns:
„Începând cu luna octombrie 2020, Î.M. „Orhei Transport” nu dispune de suficienți angajați în funcția de șofer autobuz pentru rutele municipale din mun. Orhei.
De către Î.M. „Orhei Transport” intensiv se caută noi angajați profesioniști pentru transportarea călătorilor pe rutele municipale din mun. Orhei, adresându-ne de mai multe ori la Agenția pentru ocuparea forțelor de muncă, publicând anunțuri pe rețele de socializare și la radio, însă angajați noi nu s-au adresat.
Lipsa șoferilor nu este doar la Î.M. „Orhei Transport”, dar în toată Republica Moldava și peste hotarele acesteia.
Prin urmare, neavând suficienți șoferi pentru angajare și transportarea călătorilor, întreprinderea întâmpină dificultăți ce ține de respectarea orarului de circulație, distanței sociale și acordarea autobuselor, exclusiv pentru transportarea elevilor către instituțiile de învățământ. Șoferul nu este în stare de unul singur să oprească mulțimea care staționează în stație.”
Un alt răspuns doamna Cușnir l-a primit de la primarul municipiului Orhei, Pavel Verejanu. Însă răspunsul lui la interpelarea unui deputat s-a dovedit a fi nu mai mult decât o „mânjeală de ochi”, fără a fi elucidat adevărul despre dezordinea creată de transportul gratuit.
Lumină în situația de la „Orhei-Transport” a făcut Fiscul.
Organul de control a suspendat conturile întreprinderii „Orhei-Transport” din motive că în 2019 a micșorat eronat suma veniturilor votate de 1,4 milioane lei, iar în 2010 cu peste 270 mii lei. Spre a acoperi integral venitul ratat de pe urma „gratuitului” și a nu stopa integrul transport, recent, consilierii municipali au fost întruniți într-o ședință extraordinare. Din veniturile primăriei, inclusiv impozitele majorate, au fost alocate către „Orhei-Transport” circa 2478600 lei. Aceasta pentru așa-numitele plimbări gratuite în perioada 2019-2020.
Știrea plasată pe Facebook a trezit un val de indignare din partea internauților. Mai ales a orheienilor, care nu profită de transportul public. Adică ne lăsăm furați tot pe spinarea noastră? Majorăm impozitele ca să acoperim niște cheltuieli cu iz electoral?
Iată așa e prostită lumea de guvernanții orheieni, care, la rândul lor, prostesc și o republică întreagă cu gratisul de la Orhei. Păzea, oameni buni! Numai cașcavalul din capcane e gratis.